Bijtelling: Wat verandert er in 2019?

De bijtellingsregels worden in 2019 weer aangepast. Vanaf volgend jaar gaat u meer bijtelling betalen voor elektrische auto’s. Onder andere Tesla bestuurders kunnen extra kosten verwachten. In dit blog artikel vindt u alle veranderingen voor wat betreft de bijtelling in 2019.

Kort door de bocht komen er vier wijzigingen aan:

  • 4% bijtelling tot een cataloguswaarde van 50.000 euro
  • Plug-ins gaan ook naar 22% bijtelling
  • De overgangsregeling
  • BPM wordt minder CO2 afhankelijk

4% bijtelling tot een cataloguswaarde van 50.000 euro

De meest opvallende wijziging vanaf 2019 voor wat betreft de bijtelling is dat alle elektrische auto’s met een cataloguswaarde van 50.000 euro of meer, 22% bijtelling krijgen. De bijtelling van elektrische auto’s wordt dus mede afhankelijk van de waarde van uw elektrische auto. Elektrische auto’s met een cataloguswaarde van minder dan 50.000 euro profiteren in 2019 nog van 4% bijtelling.

Dit zijn de elektrische auto’s die in 2019 dan nog profiteren van 4% bijtelling: De Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Up, Volkswagen e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Opel Ampera-e, Smart EQ Fortwo, Smart EQ Forfour en tot slot de Kia Soul EV.

Plug-ins gaan ook naar 22% bijtelling

De plug-ins werden de afgelopen jaren met lage bijtelling gestimuleerd door het kabinet. Vanaf 2019 stopt het kabinet daarmee. De stimulering vindt dan alleen nog plaats via een lager tarief motorrijtuigenbelasting. Hier stopt het kabinet in 2020 pas mee.

De overgangsregeling

Tot 2019 is de eerste kentekenafgifte bepalend voor de bijtelling, waarvan u nog tot maximaal vijf jaar kunt profiteren. Daarna moet u bij het afsluiten van een leasetermijn rekenen met de bijtelling volgens de dan geldende regels. Het kan dus verstandig zijn om nog in 2018 een lange leasetermijn te nemen of het leasetermijn te verlengen.

BPM wordt minder CO2 afhankelijk

De BPM, belasting van personenauto’s en motorrijtuigen, is een vorm van bijtelling op de catalogusprijs van de auto. Ook hier gaan wijzigingen plaats vinden. De plugin hybride auto’s verliezen in 2019 namelijk hun nul-bijtelling en zullen voor de BPM als een andere zuinige auto worden behandeld. Hoe die percentages er precies uit komen te zien, wordt nog berekend. Volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn tot 2020 BPM vrij.

Profiteer nu nog van de lage bijtelling

Wilt u ook zo lang mogelijk blijven profiteren van de lage bijtelling? Lease dan dit jaar nog een nieuwe auto of bedrijfswagen. Bekijk de beschikbare modellen in de lease voorraad en vraag een vrijblijvende offerte aan via onze lease calculator.

Terug naar overzicht