De geschiedenis van BMW

Tijd voor een mooi stukje geschiedenis. De geschiedenis van de Bayerische Motoren Werke, of te wel BMW. In 1913 door Karl Friedrich Rapp opgericht als fabriek voor vliegtuigmotoren. 1913 wordt daarentegen niet gehanteerd als “officiële start” van het bedrijf, in 1922 kwam BMW namelijk in handen van Bayerische Flugzeug Werke. De oprichtdatum van dit bedrijf (1916) wordt wel gezien als startjaar. Het merk bestaat dus al ruim 100 jaar. Hoe kan een groot leverancier van vliegtuigmotoren uiteindelijk groeien tot één van de grootste autofabrikanten ter wereld? En wat gaat het ons in de toekomst nog meer brengen? U leest het in deze blog.

  1. BMW, de leverancier van vliegtuigmotoren
  2. BMW, de autofabrikant
  3. BMW opnieuw leverancier van vliegtuigmotoren
  4. BMW bijna failliet
  5. De start van BMW 3 series, 5 series en 7 series
  6. De M divisie van BMW
  7. BMW nu en in de toekomst

BMW, de leverancier van vliegtuigmotoren

In zowel de eerste als tweede wereldoorlog deed BMW goede zaken, maar dat was nog niet op het gebied van auto’s. BMW was namelijk in de tijd van de eerste wereldoorlog een groot leverancier van vliegtuigmotoren. Het verdrag van Versailles in 1919 verbood Duitse ondernemingen vliegtuigen. Hierdoor moest BMW keuzes maken. In 1922 werd de naam officieel Bayerische Motoren Werke en gingen ze motoren maken.

Het logo, zoals we dat nu kennen, komt ook nog uit de tijd dat BMW een leverancier van vliegtuigmotoren was. De witte propellor in de blauwe lucht in de kleuren van de Beiersche vlag.

BMW, de autofabrikant

In 1928 begon BMW met het bouwen van de Dixi, een compact autootje. Daarna kwamen ze met een eigen Austin Seven (een bekende auto van die tijd), de 3/15. Het laatste getal van dit model staat voor het aantal PK.

de geschiedenis van bmw ros finance

De BMW 303 is misschien wel de eerste “échte BMW”. Het was de eerste BMW met een zescilinder lijnmotor en de eerste BMW met de kenmerkende nieren als grille. Een geheel eigen ontwerp komt er met de BMW 326, deze is een heel stuk moderner dan de 303. Op basis van de 326 komt BMW met zijn eerste serieuze sportwagen, de 328. Net als de huidige 328 heeft deze lichtgewicht sportauto een 2.0 liter motor. Deze auto wint in 1938 de Millie Miglia en Le Mans in zijn klasse, en in 1940 de overall winst op de 1000 mijls race in Italië. De auto haalde een gemiddelde snelheid van boven de 160 km/h.

BMW opnieuw leverancier van vliegtuigmotoren

Na de winst in Italië breekt de Tweede Wereldoorlog uit en krijgt BMW een ban op het maken van automotoren. BMW ziet zich genoodzaakt om weer vliegtuigmotoren te produceren. Dit keer voor het leger. Een periode die BMW liever snel vergeet.

BMW bijna failliet

Na 2 jaar mag BMW dan eindelijk weer motorvoertuigen maken. Er werd besloten om een concurrent van de Mercedes 220 te maken, de BMW 501. De eerste BMW met een V8 motor. Deze kwam in verschillende uitvoeringen. De 507 is misschien wel de mooiste. Deze spectaculaire sportvariant betekende echter bijna de ondergang voor BMW. De ontwikkelingskosten voor de 507 waren veel duurder dan gepland. Er zijn er uiteindelijk maar 252 van gebouwd, waarvan één voor Elvis Presley.

de geschiedenis van bmw ros finance

BMW wist gelukkig nog een beetje omzet te genereren met de BMW Isetta, een BMW-versie van de Iso Rivolta Isetta, maar veel kon het niet baten. De marges op de Isetta waren te klein, terwijl de 500 serie slecht verkocht. Het gaat zo slecht, dat BMW voorstelt om zich over te laten nemen door Daimler-Benz, de beoogde concurrent. Echter, de familie Quandt steekt hier een stokje voor en vergroten hun aandeel naar 75%, waardoor zij zeggenschap verkrijgen over BMW, tot de dag van vandaag. Dat pakte goed uit.

De start van BMW 3 series, 5 series en 7 series

Om tijdelijk het hoofd boven water te houden lanceert BMW de 700 reeks. Een eenvoudige auto met prachtige carrosserie van Michelotti. Diezelfde Michelotti was samen met Hofmeister verantwoordelijk voor de 1500, de eerste uit de ‘Nieuwe Klasse’ BMW’s. Deze serie auto’s is eigenlijk de basis voor de BMW’s zoals wij ze nu kennen, zoals de populaire 3 Serie (vanaf 1975) en 5 Serie (vanaf 1972).

 de geschiedenis van bmw ros finance

De M divisie van BMW

BMW zet een stempel in de motorsport en verstevigt het sportieve imago. Op aanraden van Executive Vice President Bob Lutz wordt BMW Motorsport opgericht. De visie van Lutz was dat een aparte divisie als schakel tussen straat en race auto’s het merk een sportiever aanzien zou geven.

BMW nu en in de toekomst

Inmiddels horen Rolls-Royce en MINI bij BMW, maar BMW verkoopt het meest haar eigen modellen. In 2014 heeft BMW als onderneming voor het eerst de grens van twee miljoen geproduceerde auto’s in een jaar weten te passeren.

BMW groeit nog steeds en ziet ook dat ze met de tijd mee moeten gaan. De “i” modellen zijn het resultaat hiervan. De veranderingen zullen echter verder dan dat gaan, en BMW is onder andere bezig met zelfrijdende auto’s.

de geschiedenis van bmw ros finance

BMW leasen bij ROS finance

Enthousiast geworden over BMW’s? En wilt u een BMW leasen met financial lease? Bekijk de modellen in onze leasevoorraad of neem contact met ons op.

Terug naar overzicht