De Ford Ecosport

De Ford EcoSport werd al even genoemd in het blogartikel van twee weken geleden maar deze nieuwe Ford verdient toch echt even de volledige aandacht. Stoerder en sportiever dan ooit, een zeer compleet dashboard en een heerlijke 1.0 EcoBoost. Vaarwel B-Max, welkom EcoSport.

De EcoSport werd al eens eerder door Ford naar Europa gehaald. Dit was eigenlijk onbedoeld, maar omdat de compacte SUV’s in dat jaar erg populair werden, koos Ford daar toch voor. Niet bepaald de beste keuze van Ford. Het model was namelijk gemaakt voor Zuid-Amerika en India. De uitstraling en de afwerking in het interieur waren niet wat we hier van Ford gewend zijn en de verkoopcijfers waren dan ook erg teleurstellend. Er werd later nog wel geprobeerd om op basis van de klantenervaringen verbeteringen door te voeren. Zo werd bijvoorbeeld de reservewiel op de achterklep verwijderd. Echter resulteerde dat ook niet in waanzinnige cijfers.

Tijd om het hele roer om te gooien dacht Ford… En dat is maar goed ook!

Ford Ecosport | ROS finance

Zo had de EcoSport vanaf het begin moeten zijn

Om de compacte SUV voor het Europese publiek zo aantrekkelijk mogelijk te maken heeft Ford flink de portemonnee opengeslagen. Het resultaat is verbluffend.

Het uiterlijk van de EcoSport is veel stoerder en sluit perfect aan op dat van de andere SUV’s van Ford. De Ecosport debuteert met de ST-Line uitvoering. Hiermee heeft de compacte SUV een opvallend sportieve uitstraling.

Comfortabel interieur

Wellicht een aantal opmerkelijk overeenkomsten met de nieuwe Ford Fiesta. Zoals een compleet nieuw dashboard, verbeterde stoelen en nieuwe opbergmogelijkheden. Daarnaast is de EcoSport flink uitgebreid met een aantal comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Standaard wordt de EcoSport geleverd met een 4,2 inch kleurenscherm met bluetooth en twee USB-ingangen, maar de compacte SUV is ook leverbaar met de nieuwste versie van het Ford SYNC-infotainmentsysteem inclusief 8-inch touchscreen en B&O audiosysteem.

Ford Ecosport interieur | ROS finance

1.0 EcoBoost bezinemotor

In eerste instantie is de Ford EcoSport alleen leverbaar met de 1.0 EcoBoost benzinemotor. Een heerlijke krachtbron die als enige vier jaar op rij uitgeroepen is tot “International Engine of the Year”. Het driecilinder turboblok is beschikbaar met een vermogen van 100 of 125 pk. De versie met 125 pk is te combineren met een automaat. De gloednieuwe 1.5 EcoBlue-dieselmotor met 125 pk zal medio 2018 aan het aanbod worden toegevoegd.

Populariteit compacte SUV’s

In 2014 steeg de populariteit van de compacte SUV al een beetje, dit jaar is de vraag explosief toegenomen. De timing van de Ford EcoSport is daarom perfect. Echter betekent dit wel het einde van de B-Max. Als de vraag ergens toeneemt, neemt de vraag ergens anders af. Dit is volgens Ford het geval met de MPV’s en daarom is ervoor gekozen om de productieplek (in het Roemeense Craiova) van de B-Max te vervangen door de Ford EcoSport.

Ford leasen?

Bent u na het lezen van deze blog enthousiast geworden over een Ford? Bekijk dan onze leasevoorraad, selecteer Ford en het model dat u wenst en vul de leasecalculator in om het maandelijkse leasebedrag te berekenen.

Terug naar overzicht