De vier fasen naar een nieuwe auto

Je inleven in de beleving van de klant is van groot belang in een wereld waar veel te koop is. Het startpunt van de “aankoopreis” begint al in het onderbewustzijn. Bijvoorbeeld wanneer deze persoon geïnspireerd raakt en geprikkeld wordt door de vele auto’s die voorbij komen rijden op de weg. Maar zelfs na het aanschaffen van een nieuwe auto of het afsluiten van een leasecontract houdt deze reis niet op. Als deze persoon een prettige ervaring heeft gehad met jouw bedrijf, is de kans heel groot dat hij of zij een ambassadeur wordt. Het is dus extra belangrijk om zelfs na de “deal” tijd en aandacht te investeren in deze persoon.

De stappen die een consument doorloopt voordat hij een aankoop of leasecontract aangaat wordt ook wel de Customer Journey genoemd; oftewel, de klantreis. Deze laat zien hoe potentiële klanten uiteindelijk “overstag” gaan en in aanraking zijn gekomen met het autobedrijf of de leasemaatschappij. Wanneer je deze stappen inzichtelijk krijgt, is het mogelijk om hier de marketingactiviteiten perfect op aan te laten sluiten. Je krijgt hierdoor veel meer grip op het beslissingsproces van de klant!

De customer journey voor de automotive branche

De afgelopen jaren is er een verschuiving geweest van de fysieke showroom naar de online showroom. Door de epidemie is dit de afgelopen jaren in een stroomversnelling terecht gekomen. Hierdoor hebben autodealers meer informatie over hun klanten verzameld dan ooit tevoren. Deze data is uitermate geschikt om meer doelgericht en relevanter te communiceren, waardoor er een betere klantbeleving ontstaat. Des te beter de klantbeleving, des te groter de kans is dat een klant zich identificeert met de dealer en hierdoor een top-of mind positie bemachtigd. De dealer en de klant worden als het ware één.

De customer journey voor de automotive branche bestaat uit vier verschillende fases. Het is belangrijk om deze fases met daarbij de juiste contactmomenten en communicatie in kaart te brengen. Hierdoor weet je of de boodschap op het juiste moment aan de potentiële klant wordt gecommuniceerd, waardoor je als dealer zowel op korte als op lange termijn sneller resultaat ziet. 

Fase 1: See

In deze eerste fase draait het allemaal om inspiratie en prikkels. De potentiële klant is nog niet bewust en gericht op zoek naar een nieuwe auto, maar onbewust slaat hij of zij al wel veel op. Zo zien ze onderweg bijvoorbeeld een mooie auto, komen er meer auto’s op marktplaats voorbij of heeft iemand in zijn of haar directe omgeving een nieuwe auto aangeschaft. Hierdoor wordt er een gedachte bij hem of haar aangewakkerd: “ Wordt het voor mij ook niet eens tijd voor een nieuwe auto?” In de See-fase is de presentatie en zichtbaarheid van een autodealer van groot belang. Dit kan het verlangen naar een nieuwe auto in deze fase versterken. 

Fase 2: Think

De meerderheid van alle kopers (of leasers) begint hun zoektocht naar een auto met een zekere onzekerheid. “Ik wil wel een nieuwe auto, maar ik weet niet zo goed hoe, wat en waar?”. In deze fase praten zij veel met vrienden, lezen artikelen en bezoeken modelpagina’s op dealer- en/of lease websites. Hier zitten wij midden in de oriëntatiefase. In deze fase wordt zijn of haar gedachte gefilterd en wordt het steeds duidelijker welke auto het uiteindelijk gaat worden. Maar de definitieve keuze is nog niet gemaakt, potentiële klanten hebben op dit moment nog meerdere automerken in gedachte. 

Fase 3: Do

Binnen deze fase vindt daadwerkelijk de “deal” plaats. De potentiële klant is binnen de Do-fase actief op zoek naar de juiste informatie, voornamelijk ook om het financiële plaatje rond te krijgen. Hierbij vullen zij vaak online een taxatiemodule of financial lease calculator in. Daarnaast zullen zij vaker klikken op de Call-To-Action button “proefrit maken” of “afspraak maken”. Het is gebleken dat binnen deze fase specifiek de smartphone een cruciale rol speelt. De potentiële klant gaat daarop gemakkelijk en snel op zoek naar  een autobedrijf of leasemaatschappij in de nabije omgeving. Als eenmaal de knoop is doorgehakt welke auto hij of zij wilt en voor welk budget, dan moet de volgende stap -het daadwerkelijk aanschaffen van de auto- zo snel mogelijk gebeuren. Just Do It. 

Fase 4: Care

Gemiddeld ruilt een consument zijn auto om de 6/7 jaar in voor een nieuwe. Of loopt een leasecontract af na een aantal jaar of kilometers. Nu je dit weet, zal het je ook niet verrassen dat aftersales enorm belangrijk zijn. De Care-fase is de key voor een goede klantenbinding. De klant voelt zich belangrijk als er vooral ná de deal nog aandacht aan hem wordt besteed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde acties, nieuwsbrieven, onderhoudsafspraken en kleine presentjes. Het hoeft niet groots en veel te zijn. In dit geval is een klein gebaar al groot genoeg! Klanten worden op deze manier ambassadeur en zullen hierdoor niet snel overstappen naar een andere dealer of leasemaatschappij wanneer de tijd rijp is voor een volgende auto! 

Partner worden van ROS finance?

Met dank aan de ruim 500 dealers en autobedrijven die zich bij ons hebben aangesloten, bestaat onze voorraad momenteel uit meer dan 25.000 auto’s. Ook in 2022 breidt deze voorraad zich uit met nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens.

Wil jij ook jouw auto aanbod tonen aan een zo groot mogelijk publiek? Bij ROS finance is het mogelijk om jouw autovoorraad gratis aan te melden. Hierdoor profiteer jij van een extra en kosteloos afzetkanaal. 

Adverteren bij ROS finance gaat super makkelijk en snel. Dankzij een koppeling met ons systeem wordt jouw volledige autoaanbod automatisch ingeladen op onze website. Onze bezoekers krijgen vanaf dat moment ook de door jou aangeboden auto’s te zien. Zo hopen wij samen met jou nog meer particulieren en ondernemers te helpen aan de perfecte auto!

Meer informatie?

Bij ROS finance helpen wij jou graag een handje bij de verkoop van jouw voorraad. Of het nu gaat om occasion personenauto’s of nieuwe bedrijfswagens, wij staan voor je klaar. Ben je benieuwd of jouw klant in aanmerking komt voor een financial lease aanvraag? Wij zijn dé financial lease specialist. Neem gerust contact met ons via (0318) 545 888 of info@rosfinance.nl. Binnen één uur kunnen wij jou laten weten of de klant een akkoord krijgt voor zijn droomauto!

Terug naar overzicht