27 november 2017

De geschiedenis van de Volkswagen Transporter

De Volkswagen Transporter: u heeft er vast wel eens van gehoord. Het is de bekendste en één van de oudste bedrijfswagens van autofabrikant Volkswagen, die ook wel ‘Typ 2’ wordt genoemd. Er zijn inmiddels 6 generaties op de markt gebracht, van de T1 tot en de T6. De Transporter was één van de eerste auto’s waarin de bestuurder rechtsboven de vooras van het voertuig zag, een idee dat afkomstig was van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon.

De Transporter is nog steeds één van de populairste bedrijfswagens in Nederland en de rijke geschiedenis en hoogtepunten delen we dan ook graag met u!

23 april 1947

Ben Pon spotte in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg een transportwagen die op een Volkswagen Kever bodemplaat gebouwd was. Op basis daarvan maakte hij een eerste schets voor wat nu bekend staat als de Transporter.

1948

Heinrich Nordhoff besloot dat Volkswagen de schets van Ben Pon zou uitwerken.

8 maart 1950

Het begin van de productie van de Volkswagen Transporter. Het T1-model werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en eind 1967. Het productieproces vond eerst plaats in Wolfsburg maar vanaf 8 maart 1956 werd een gloednieuwe autofabriek in Hannover in gebruik genomen voor de productie van de bus. Het T1-model is de bekende Transporter bus met in de voorruit een metalen spijltje in het midden. Het model wordt ook wel de ‘spijlbus’ of de Microbus genoemd.


Februari 1955

Het vernieuwde model, model T1b, kwam op de markt. Het dak kreeg een luifel boven de voorruiten. Hierin kwam een rooster voor de aanvoer van verse lucht. Ook werden de motorklep en motorruimte lager uitgevoerd. 

1963

Model T1c kwam uit, de achterdeur was breder uitgevoerd en de scharnierende laaddeuren aan de zijkant werden vervangen door een schuifdeur.

1967

De ‘spijltjesbus’ werd opgevolgd door model T2, een compleet vernieuwd model met een panoramische voorruit, de Panoramabus. De bus heeft grote zijramen en een gewelfde voorruit zonder middenspijl. Ook van de T2 werden verschillende versies gemaakt. De modellen van voor 1971 worden T2a genoemd. In 1972 werd een overgangsmodel geproduceerd genaamd T2a/b. Dit overgangsmodel had een front van het a-model en achterkant van het b-model. Tussen 1972 en het begin van de jaren 80 werden de T2b wagens geproduceerd.


1979 tot 1992

Model T3 werd geproduceerd. Het model kenmerkt zich door een strakker uiterlijk dankzij de grotere ramen en plastic grille aan de voorkant waar de koplampen in zijn opgenomen. Deze generatie kenmerkt zich verder door zijn strakke en hoekige vorm ten opzichte van de ronde vormen van zijn voorgangers.


1990

De T4 werd gelanceerd. De motor bevond zich tot de T4 achterin de auto, maar werd nu voorin geplaatst. Ook werd er voorwielaandrijving toegepast, kreeg het model een schuin aflopende voorzijde en zat de bestuurder niet meer boven de vooras.


2003

Model T4 werd opgevolgd door model T5. Nieuw bij dit model was de versnellingspook die in het dashboard werd geplaatst. Ook het aantal opties werd flink uitgebreid met bijvoorbeeld een navigatiesysteem, climate control en Bi-xenon verlichting in de koplampen.


2015

65 jaar na de introductie van de Volkswagen Transporter werd model T6 op de markt gebracht. Dit model heeft een scherper gelijnde carrosserie en een vernieuwd cabine-interieur. De introductie van dit model vond plaats bij de Nederlandse Volkswagen-importeur in Leusden, als eerbetoon aan Ben Pon, de ontwerper van de Volkswagen Transporter.


2016

De jarenlange innovatie en ontwikkeling van de Volkswagen Transporter werd in 2016 nog eens extra beloond, toen de T6 werd uitgekozen tot International Van of the Year 2016!


Bent u enthousiast geworden en wilt u bij ROS Finance een Volkswagen Transporter leasen? Dat is uiteraard mogelijk! Bekijk de mogelijkheden in onze lease voorraad. 

Ook interessant