21 maart 2024

Nederlanders zetten de rem op elektrisch rijden

Wij omarmen groene mobiliteit, maar het lijkt erop dat Nederlanders dit jaar nog even de kat uit de boom kijken wat betreft de overstap naar elektrisch rijden. De voorspellingen van ING-economen wijzen op een vertraging in de verkoop van nieuwe auto's, waarbij we het niveau van voor de corona pandemie nog niet bereiken.

  1. Waar blijven betaalbare elektrische modellen voor de middenklasse?
  2. Onzekere ritten: Motorrijtuigenbelasting
  3. Thuis opladen als sleutel tot voordelig elektrisch rijden
  4. Zakelijk gas geven: bedrijven voelen druk om te vergroenen
  5. Verkoop van nieuwe auto's zwakt weer af

Waar blijven betaalbare elektrische modellen voor de middenklasse?

Een opmerkelijke reden voor deze terughoudendheid is de beperkte beschikbaarheid van betaalbare elektrische modellen voor de middenklasse. Ondanks overheidssubsidies, waarvan volgens ING afgelopen jaar een derde onbenut bleef, blijven veel consumenten nog vasthouden aan hun vertrouwde benzine- of dieselauto.

Onzekere ritten: Motorrijtuigenbelasting

Onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting na 2025 speelt ook een rol. Als er geen veranderingen plaatsvinden, kunnen autorijders met een elektrische auto tot wel 500 euro per jaar meer aan belasting kwijt zijn dan bij een traditionele auto op brandstof. Deze ongelijkheid komt voort uit het hogere gewicht van elektrische auto's, voornamelijk door de zware accu's.

Thuis opladen als sleutel tot voordelig elektrisch rijden

Rico Luman, ING-econoom, benadrukt het belang van thuis opladen. Het kostenplaatje van elektrische auto's is sterk afhankelijk van de mogelijkheid om thuis voordelig te laden. Autorijders die deze luxe hebben, profiteren niet alleen financieel, maar combineren vaak het thuis opladen met zonnepanelen of het benutten van dynamische stroomprijzen.

Zakelijk gas geven: bedrijven voelen druk om te vergroenen

Terwijl particulieren nog aarzelen, voelen bedrijven de druk om te vergroenen. Vooral grote bedrijven zijn bezig met het elektrificeren van hun wagenparken, mede vanwege de rapportageplicht voor CO2-uitstoot. In Nederland rijdt nu ongeveer 32% van de zakelijke auto’s volledig elektrisch, wat ons land voorloper maakt op het Europese gemiddelde van 15%.

Verkoop van nieuwe auto's zwakt weer af

Vooruitblikkend verwacht ING dat in 2024 ongeveer 370.000 nieuwe auto's worden geregistreerd, wat aanzienlijk lager is dan in 2019, het jaar voor de pandemie, toen er nog 446.000 nieuwe auto's werden verkocht. Ondanks de hapering in de verkoop van nieuwe auto's dit jaar, blijven wij natuurlijk positief  en streven we naar een groenere toekomst op de weg. Voor een leaseadvies kun je altijd contact opnemen met onze adviseurs via 0318 545 888. Wij helpen je graag verder op weg!

Bron: ING

Ook interessant