Top 5 | Online marketing tips voor autodealers

Een goede online zichtbaarheid is tegenwoordig onmisbaar in de automotive. Automotive marketing volstaat niet meer met alleen fancy brochures en gedrukte advertenties in de krant. Een gelikte website en geld bieden op de juiste zoekwoorden, dragen tegenwoordig enorm bij aan de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. De showroom is verplaatst van offline naar online. Welke 5 online marketing tools moet je sowieso inzetten? Dat lees je hier!

1. Klik en klaar: een gebruiksvriendelijke website 

Een website is jouw online etalage. Om hier meer leads uit te halen, is het belangrijk om strategisch na te denken over de invulling van de website. Uiteraard is dit een goed platform om jouw diensten “aan de man” te breng, maar ook zeker om jouw bedrijf personaliteit mee te geven. Door middel van een bepaalde schrijfstijl en design, laat jij een eerste indruk achter bij jouw potentiële klanten. In veel gevallen is de website het eerste kennismakingsmoment, dus het is ook goed om hier meer tijd (en geld) in te investeren. Een groot deel van de website bezoeken worden tegenwoordig gemaakt via de mobiele telefoon. Ben jij je ervan bewust hoe jouw website toont op een mobiele omgeving? Is deze net zo gebruiksvriendelijk en logisch ingericht als de webversie? Het is nooit verkeerd om regelmatig een kritische blik te werpen op jouw website.

2. Zoek en vind: adverteren op zoekwoorden 

Met Google Ads is het mogelijk om heel gericht te adverteren op bepaalde zoekwoorden. Wanneer jij betaalt voor de zoekwoorden waarop jij als autobedrijf gevonden wilt worden, krijgen deze bezoekers jouw website te zien wanneer ze deze invullen via de Google zoekbalk. Je kunt hierbij denken aan locatie, diensten en automerken. Bijvoorbeeld: Autobedrijf X Veenendaal, Financial Lease Veenendaal, Audi leasen Veenendaal etc. Door de zoekwoorden te analyseren betaal je alleen voor relevante bezoekers. Het is een belangrijk element binnen de online marketing. In sommige gevallen is het goed om dit uit te besteden, aangezien er redelijk wat tijd in gaat zitten om deze te blijven monitoren.

3. Aandacht is key: investeer in je klantenbestand

Een gemiddeld autobedrijf krijgt jaarlijks veel klanten over de vloer. Alle informatie die je voor, tijdens of na de aankoop kan verzamelen is mooi meegenomen. Deze data is van hele grote waarde. Wanneer je de juiste informatie van de klant tot je beschikking hebt, is het mogelijk om hem of haar op het juiste moment de juiste informatie te sturen. Met een volledig klantenbestand is het dus mogelijk om gericht en volledige e-mail marketingcampagnes te draaien. Denk hierbij aan campagnes als: aircocheck, reminders over aflopende contracten of winterbanden. Het is een effectieve en persoonlijke tool om in contact te blijven met jouw kostbare klantenbestand. Doe je dit goed? Dan groeit de connectie tussen de klant en jouw bedrijf. 

4. Online etalage: social media inzetten 

De verschillende social media kanalen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in het dagelijks leven van mensen, zowel op zakelijk als op privé gebied. Een gestructureerd en gevuld social media kanaal resulteert uiteindelijk in likes, volgers en ambassadeurs.

Door middel van afbeeldingen en een kort stukje tekst ga jij de binding aan met jouw doelgroep. Denk hierbij weer goed aan de huisstijl en schrijfstijl dat in lijn moet zijn met jouw website. Daarnaast is het ook mogelijk om het bericht gericht te promoten onder een bepaalde doelgroep. Hierdoor ben jij er zeker van dat de informatie bij de juiste mensen terecht komt, wat uiteindelijk moet resulteren in meer leads of volgers. Wees je er wel van bewust dat zich op social media over het algemeen jongere mensen bevinden. Het is belangrijk rekening te houden met hoe hun wereld eruit ziet en waar zij “gevoelig” voor zijn. 

5. Sterren: reviews zijn goud waard

Het is algemeen bekend dat reviews de twijfelaars kunnen overtuigen. Eerlijke en goede reviews over jouw diensten en autobedrijf, inspireren andere bezoekers tot actie. Spoor jouw klanten aan om een review over de gang van zaken te schrijven. Maak het ze bijvoorbeeld gemakkelijk door een kort vraagformulier te mailen, richt een mooie pagina hiervoor in op jouw website of zet een onafhankelijke review tool in als Trustpilot. Benader jouw klanten actief om een review achter te laten. Goede reviews zijn namelijk goud waard voor jouw bedrijf. Ze hebben een enorme bewijskracht!

Ben jij benieuwd wat partners vinden van onze samenwerking?
Lees onze reviews!

Terug naar overzicht