Top 5 | Tips voor online zichtbaarheid van je autovoorraad

Een goede online zichtbaarheid is tegenwoordig onmisbaar in de automotive. De term zegt het al: het gaat erom hoe goed jouw bedrijf (én digitale showroom) online te vinden is door de doelgroep. Het is een middel om jouw omzet te verhogen. Als je moeilijk te vinden bent, kan je eigenlijk ook niet verwachten dat mensen jou vinden. Klanten zoeken tegenwoordig grotendeels online wanneer zij zich willen oriënteren op een nieuwe aankoop of dienst. Het is dan ook zonde als je deze potentiële klanten misloopt omdat dit onderdeel van jouw online marketing nog niet stevig genoeg staat.

Met volle kracht vooruit

Online vindbaarheid is superrelevant, want je uiteindelijke doel is klanten lokken. Met online vindbaarheid zorg je dat je gevonden wordt op relevante zoektermen binnen de zoekmachine. Er zijn eindeloos veel tools en strategieën die bijdragen aan de groei van online verkeer naar jouw autovoorraad. Wij zetten er een aantal voor jou op een rij.

Tip 1: blogartikelen schrijven

Google wordt erg gelukkig van goede teksten (SEO). Want deze content wordt geserveerd aan de doelgroep die daar écht iets aan heeft. Deze zoekmachine wilt graag dat jij stilstaat bij de informatiebehoefte van jouw doelgroep wanneer je jouw website bouwt of optimaliseert. Vragen als: wat is interessant voor mijn potentiële klanten om te weten? Welke behoefte hebben zij en welke vragen horen daarbij? Door blogartikelen te schrijven voldoe je grotendeels aan de informatievoorziening die jouw doelgroep van jou verlangt. De onderwerpen voor deze blogartikelen kan je verkrijgen door middel van een zoekwoordenonderzoek, maar ook door simpelweg goed om je heen te kijken en te luisteren. Het zijn onderwerpen die nu spelen, actueel zijn en dus extra aandacht verdienen. Dat maakt jou als bedrijf niet alleen behulpzaam naar je klanten toe, maar zorgt er ook voor dat je breder vindbaar bent en online meerwaarde creëert ten opzichte van je concurrentie. SEO content zorgt voor meer vindbaarheid op de langere termijn. Hierbij geldt de regel: hoe  vaker er een blogartikel wordt gepubliceerd hoe beter! 

Tip 2: adverteren 

Met Google Ads (SEA) is het mogelijk om heel gericht te adverteren op bepaalde zoekwoorden. Wanneer jij betaalt voor de zoekwoorden waarop jij als autobedrijf gevonden wilt worden, is de kans vele malen groter dat jij bovenaan de resultaten van Google komt te staan. SEA is eigenlijk een behoorlijke snelle sales-tool die direct de markt benadert en daar resultaten uit haalt. Het resulteert dus direct in traffic naar je website. Het nadeel is dat op het moment dat je stopt met zoekmachine adverteren, de advertenties per direct niet meer worden weergegeven. SEA is dus een uitermate geschikte tool voor meer vindbaarheid op korte termijn.

Tip 3: beeld zegt meer dan woorden

Om omzet te genereren moet je als doel hebben zoveel mogelijk de aandacht te krijgen van (potentiële) klanten. Daarvoor moet je opvallen, want wat niet weet wat niet deert. Naast het opzetten van een stevige SEO en SEA strategie, is het compleet maken van jouw Google Bedrijfsprofiel ook een must. Heb jij er namelijk al aan gedacht om meerdere foto’s toe te voegen aan dit profiel? Afbeeldingen wekken vertrouwen op bij potentiële klanten en  bij Google toon je aan dat je een legitiem bedrijf bent. 

Door meerdere relevante afbeeldingen in jouw bedrijfsvermelding te hebben staan, kan jouw bedrijf zich onderscheiden van de concurrenten, een hogere ranking behalen en de aandacht trekken. Uit onderzoek van Google blijkt dat bedrijven met foto’s op hun bedrijfsprofiel meer kliks naar hun websites en verzoeken om een autoroute naar hun locatie krijgen dan bedrijven zonder foto’s.

Wat voor soort foto’s zijn geschikt?

• Plaats foto’s van jouw bedrijfsinterieur
• Plaats goede foto’s van de buitenkant van jouw bedrijfspand. Het liefst genomen
  op verschillende tijdstippen van de dag en vanuit verschillende posities.
• Plaats productfoto’s van de meest populaire diensten en automerken die je aanbiedt
• Geef klanten ook de mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden. Deze afbeeldingen
  dragen bij aan jouw betrouwbaarheid.

Tip 4: vraag maar raak 

Bij de zoektocht naar de perfecte leaseauto én leasecontract komen veel vragen kijken.
Ben ik bij operational lease eigenaar van de auto? Wat gebeurt er aan het einde van het contract? Is verzekering, onderhoud en wegenbelasting inbegrepen bij financial lease?Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om in aanmerking te komen voor een financial lease? 

Om proactief en servicegericht te zijn toewaarts jouw klanten, is het handig om gebruik te maken van de vraag- en antwoordcombinaties binnen Google. Via deze simpele stap help je potentiële klanten niet alleen in hun beslissingsproces, maar zorg je ook nog eens voor een betere online vindbaarheid.

Tip 5: reviews zijn goud waard

Reviews kunnen je maken, maar ook kraken. Het is dus enerzijds wel een risico, maar anderzijds ook een goede stok achter de deur of drive om non-stop je beste beentje voor te zetten. Goede reviews kunnen de twijfelaars over de streep trekken, want positieve verhalen zorgen voor vertrouwen van zowel klanten als van Google. De beschrijving van hoe een klant nu écht over jouw product, dienst of service denkt draagt daarnaast ook flink bij aan de vindbaarheid van jouw bedrijf. Goede reviews zijn dus eenmaal goud waard. Een platform dat hier bijvoorbeeld uitermate geschikt voor is, is Trustpilot. Dus, ga voor goud!

Terug naar overzicht